Klachten over uw fysiotherapeut

U mag ervan uitgaan dat elke fysiotherapeut z’n vak zo goed mogelijk uitoefent. Heeft u toch klachten over de behandeling of de manier waarop uw fysiotherapeut met u omgaat, dan is het goed om dat kenbaar te maken. Voor uzelf, voor andere patiënten en voor de kwaliteit van de fysiotherapie.
De Wkkgz is de wet waarin geregeld wordt hoe klachten en geschillen in de zorg worden afgehandeld. Elke zorgaanbieder is verplicht zich hier aan te houden.

Heeft u een klacht of geschil, dan is de eerste stap om een gesprek aan te gaan met uw fysiotherapeut of contact op te nemen met onze praktijk. Als u zich daar zekerder bij voelt, kunt u een bekende  uit uw familie- of vriendenkring vragen hierbij aanwezig te zijn. Ook kunt u via het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) een bemiddelingsgesprek aanvragen met een klachtenfunctionaris. Deze kan u helpen met informatie en het ondersteunen met het formuleren van uw klacht. Het aanmeldformulier voor de klachtenfunctionaris vindt u met de volgende link: https://www.defysiotherapeut.com/klachtenregeling/  Hier vindt u ook veel achtergrond informatie over klachten en geschillen. 
Ook kunt u het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) inschakelen. Voor het IKG bij u in de regio kunt u terecht bij het Landelijk Informatiepunt voor Patiënten, Postbus 9101, 3506 GC Utrecht, tel. 030-2 66 16 61.

Levert een gesprek of een bemiddelingsgesprek niet het gewenste resultaat op, dan kunt u gebruik maken van een klachtenprocedure. Op de eerder genoemde link: https://www.defysiotherapeut.com/klachtenregeling/ kunt u lezen hoe dat in zijn werk gaat en alle voorwaarden en consequenties daarvan. 

Er zijn drie instanties waar u met uw klacht terecht kunt:

In alle gevallen behandelt een onafhankelijke commissie uw klacht. De behandeling van de klacht is kosteloos, uitgezonderd de (eventuele) kosten van bijstand. De bevoegdheid om maatregelen te nemen verschilt echter per commissie. Vanzelfsprekend gaan alle commissies zeer zorgvuldig en vertrouwelijk met uw klacht om.

Meer informatie kunt u vinden in een uitgebreide folder op onze praktijk.

 

What do you want to do ?
New mail