###GOOGLEMAPS###

Claudicatio

Claudicatio intermittens

Wat is Claudicatio Intermittens?

Claudicatio of etalagebenen is een ziektebeeld waarbij pijn in het been (voornamelijk in de kuiten, in minder mate het bovenbeen of bil)) onstaat bij inspanning, bijvoorbeeld bij een stuk lopen.
Deze pijn komt door een vernauwing in de bloedvaten van het been of vlak daarboven. Deze vernauwing komt door slagaderverkalking en afzetting van vetten aan de binnenkant van de vaatwand. Hierdoor wordt er te weinig zuurstofrijk bloed aangevoerd en ontstaat er zuurstof tekort in de spieren.

Slagaderverkalking is een ouderdomsproces, de bloedvaten krijgen op den duur minder elasticiteit en worden stug en dik.

Aan de binnenkant raakt een slagader beschadigd door het afzetten van vetten en kalk. Hierdoor wordt de ader nauwer. Als gevolg van een stolsel kan het bloedvat geheel afgesloten raken.

Het natuurlijk verloop ten gevolge van ouderdom kan worden versneld door risicofactoren.
De allerbelangrijkste is roken. Maar ook een te hoog cholesterol, diabetes(suikerziekte) en te hoge bloeddruk zijn risicofactoren voor het ontstaan van aderverkalking.

De behandeling.
Om de gevolgen van claudicatio (beperking van uw bewegingsvrijheid en onafhankelijkheid) aan te pakken wordt fysiotherapie voorgeschreven. Uit onderzoek blijkt dat de looptraining bij een fysiotherapeut effectief is en kostenbesparend werkt.
De behandeling zal worden afgestemd op de mate waarin u beperkt wordt in uw dagelijkse doen en laten. Doel van de behandeling is het vergroten van de pijnvrije loopafstand.

Tijdens de looptraining wordt vaak tegen de maximale pijngrens  aan gelopen. Hierbij wordt u deskundig begeleid door uw behandelend fysiotherapeut.

Een aantal jaar geleden is een netwerk opgericht waarin geschoolde fysiotherapeuten mbt claudicatio zijn opgenomen. De aangesloten therapeuten werken volgens de door het netwerk opgestelde richtlijnen en volgen jaarlijks na- en bijscholingscursussen op dit gebied.

www.claudicationet.nl
Deze fysiotherapeuten kunnen uw helpen met het opzetten en volhouden van een loopprogramma. In onze praktijk is Jan Hortensius aangesloten bij Claudicationet.

Vanaf 2017 is Claudicatio opgenomen in de basis verzekering voor 37 behandelingen.

Mocht fysiotherapie geen afdoende resultaat opleveren, dan is dotteren een vervolg optie. De resultaten hiervan zijn echter , in vergelijking met fysiotherapie, meestal lager en vaak met een tijdelijk effect en een hoger kostenrisico voor de zorgverzekering.