Wat is claudicatio intermittens

Claudicatio intermittens (in de volksmond etalagebenen genoemd), is een ziektebeeld waarbij de bloedvaten in het been, of vlak hierboven zijn vernauwd. Deze vernauwing veroorzaakt pijn in het been, met name in de kuiten en in mindere mate in het bovenbeen of de bil. De pijn ontstaat bij inspanning, bijvoorbeeld bij een stuk lopen. De vernauwing in de bloedvaten wordt veroorzaakt door slagaderverkalking en afzetting van vetten aan de binnenkant van de vaatwand. Hierdoor wordt er te weinig zuurstofrijk aangevoerd, met als gevolg een zuurstoftekort in de spieren.

Slagaderverkalking is een ouderdomsproces. De bloedvaten worden minder elastisch en hierdoor stug en dik. De binnenkant van de slagader raakt beschadigd door het afzetten van vetten en kalk. Hierdoor raakt de ader vernauwd. Door een stolsel kan het bloedvat geheel worden afgesloten.

Het natuurlijk verloop ten gevolge van ouderdom kan worden versneld door risicofactoren. De allerbelangrijkste risicofactor is roken, maar ook een verhoogd cholesterolgehalte, diabetes en een te hoge bloeddruk dragen bij aan aderverkalking.

Binnen Fysiotherapie Transvaal is Jan Hortensius verantwoordelijk voor de behandeling van claudicatio intermittens.

Om beperkingen te verminderen die het gevolg zijn van Claudicatio (zoals verminderde bewegingsvrijheid en onafhankelijkheid), wordt fysiotherapie voorgeschreven. Uit onderzoek blijkt dat looptraining bij een fysiotherapeut effectief is en daarnaast kostenbesparend werkt.

De behandeling wordt op u afgestemd. We kijken hierbij onder andere naar de beperkingen die u ervaart in het dagelijks leven. Het doel van de behandeling is het vergroten van de pijnvrije loopafstand. Tijdens de looptraining wordt vaak tegen de maximale pijngrens aangelopen. Dit gebeurt onder deskundige begeleiding van uw behandelend fysiotherapeut. Een aantal jaar geleden is een netwerk opgericht waarin geschoolde fysiotherapeuten (m.b.t. claudicatio) zijn opgenomen. De therapeuten die zijn aangesloten werken volgens de opgestelde richtlijnen en volgen jaarlijkse na- en bijscholingscursussen. Op www.claudicationet.nl kunt u meer informatie vinden over het netwerk. Jan Hortensius is aangesloten bij Claudicationet.

Vanaf 2017 is claudicatio intermittens opgenomen in de basisverzekering voor 37 behandelingen. Mocht fysiotherapie niet voldoende resultaat opleveren dan is dotteren een vervolg optie. De resultaten hiervan zijn in vergelijking met fysiotherapie meestal lager en tijdelijk en daarnaast een hogere kostenpost voor de zorgverzekering.